کنترل کیفیت:
یک اصطلاح کلی است که نسبت به تمامی ابزار فراهم آوردن شواهد عینی مطابقت به کار می رود . کنترل کیفیت بکاربرد مشخصات و بازرسی کالاهای ساخته شده , نیمه ساخته , طراحی محصول , تولید و بازنگری و بهبود کیفیت محصول یا خدمات اشاره دارد.
تضمین کیفیت:
یک راه توافق شده برای اطمینان دادن به مشتری است که محصول یا خدمت ارائه شده همان خواسته مورد انتظار اوست به عبارت دیگر مشتری با مورد غیر منتظره ای روبرو نخواهد شد. در این رابطه مشتری شامل خریدار و یا نفر بعدی در خط تولید یا مدیر ارشد می تواند باشد .
تضمین کیفیت وسیله ای است برای اطمینان دادن نسبت به اینکه کار در جای مقرر به درستی و کامل انجام گرفته است.
تضمین کیفیت را شامل تمام فعالیتهای برنامه ریزی شده و منظم که جزء سیسم کیفیت اجرا بوده و برای اطمینان کافی از اینکه یک مقوله نیازمندی های کیفیت را ارضاء نماید لازم تشخیص داده اند.
به عبارت ساده تر این بدان معناست که یک سازمان دارای سیستمی برای کار باشد که اطمینان از موارد زیر حاصل شود:
فلسفه اصلی تضمین کیفیت عبارت است از اشاعه یک فرهنگ پیشگیری به طوری که مسائل قبل از گسترش قابل پیش بینی و ردیابی باشند .
این یک برخورد کاملا متفاوت و جامع با کیفیت می باشد در مقایسه با کنترل کیفیت که در آن کالای ساخته شده مورد بازرسی و عیب یابی قرار گرفته و یا خدمات ارائه شده از دیدگاه سنجش میزان رضایت از آنها بررسی میشوند.
بنابراین تضمین کیفیت یعنی :
یک نظام مدون کیفی
پیشگیری و نه ردیابی
برنامه ریزی و نه مدیریت انعکاسی
جلب اعتماد و اعتقاد
عملیات کارا و موثر
دستیابی به کیفیت صحیح در بار اول و مستمرا بعد از آن
نیازهای اصلی تضمین کیفیت عبارتند از :
فواعد تضمین: