مفهوم کیفیت:
انجام کارها به صورت صحیح و مداوم در کلیه سطوح سازمان کیفیت نامیده می شود به عبارت دیگر چنانچه بین نیازهای مشتریان کارکنان و اهداف مالی توازن بوجود بیاید و کارها به صورت صحیح و مداوم انجام و خواسته های مشتریان نامین گردد, کیفیت مورد نظر حاصل شده است .
جوران کیفیت را درست مناسب مصرف تعریف می نماید.
فیلیپ کرازبی بنیانگذار راهبرد نقص صفر ,کیفیت را تطابق با خواسته تعریف می کند .
کاتلر معتقد است ,کیفیت کالا توانایی و قابلیتهای کالا در انجام وظایف محوله را نشان می دهد و ویژگیهایی نظیر دوام , قابلیت , اعتماد , دقت و سهولت استفاده , تعمیر پذیری آسان و سایر صفات ارزشمند کالا را در بر می گیرد. اندازه گیری برخی از این صفات فعلا امکان پذیر نیست. او بیان می دارد, تولید کننده , پیش از تولید یک محصول باید یک سطح کیفی را برای آن انتخاب نماید و این سطح کیفی باید بتواند از جایگاه محصول در بازار هدف دفاع کند.
دمینگ کیفیت را با عنوان یک سیستم بی نقص توصیف می کند و معتقد است که نیازهای آتی مشتریان احتمالا توسط مشتری اظهار نمی شود بلکه توسط دیگران شناسایی و اعلام می گردد.
کیفیت می تواند به سه شکل: کیفیت طراحی, کیفیت تطابق و کیفیت عملکرد توصیف شود.
ایشی کاوا کیفیت را رضایت مشتری تعریف می نماید.
کیفیت می تواند با فرمول زیر نیز نشان داده شود:
Q= p/E= نتیجه عملکرد /انتظارات مشتری
Q=1 رضایت مشتری
Q≤1 عدم رضایت
Q>1 مشتری مشعوف